Academy

7 x succesvol Energie Management

Een grote uitdaging voor de meeste ondernemers is het managen van je tijd. We zouden allemaal willen dat er meer uren in een dag zaten. En aan het eind van de week een extra (vrije) dag zou ook niet misstaan! Helaas is dit niet het geval en zullen we het toch echt moeten doen met de tijd die we hebben. Waar we wel mee kunnen spelen is de hoeveelheid energie die we hebben.

Nou zijn er een heleboel tools op internet te vinden met betrekking tot time management en energie management. Tools die je moet oefenen om er goed in te worden zodat je echt tijd kunt besparen. Maar waarschijnlijk ben je eerst op zoek naar handige, simpele tips die al verandering veroorzaken voordat je je er echt in verdiept. En laat het nou net zo zijn dat wij hier een aantal simpel toepasbare tips hebben verzameld waarmee jij nu al aan de slag kunt!

Daar gaan we!

#1 Bij gelijk belang: de moeilijkste eerst

Schrijf bij het maken van je to-do lijst voor de dag je taken op volgorde van belang op te schrijven. Omdat wij doorgaans van boven naar beneden werken, is de kans groot dat je die taak als eerste gaat doen, en daar ook als eerste vanaf bent. Maar wat als je niet weet welke “belangrijker” is? Of ze zijn gewoonweg even belangrijk (ja het kan gebeuren!). Doe dan de aller moeilijkste als eerst. Ook in dat geval zul je een groter gevoel van succes voelen wanneer je die taak af hebt, en wordt de volgende taak nóg makkelijker en sneller uitgevoerd.

#2 Voer de belangrijkste zaken uit tijdens de meest productieve uren

Oke, je probeert de belangrijkste en moeilijkste taken als eerste uit te voeren. Maar ben jij net zoals ik iemand die altijd aan het begin van de dag even moet acclimatiseren en opstarten? Laat die taken dan vooral liggen tot het moment dat je wel ff lekker kunt gaan knallen. Ik begin bijvoorbeeld eerst met wat kleinere klusjes (zoals mijn mail of administratie bijwerken) zodat ik er om 10u echt voor kan gaan. Dan heb ik al lekker wat dingetjes af kunnen strepen en kan ik volledig focussen op andere zaken. Die zaken waarvan het ook belangrijk is dat ik mijn volledige gedachten erbij heb.

7 simpele tips voor succesvol energie management

#3 Vermijd activiteiten die niet bij je doelstellingen/taken/verantwoordelijkheden horen

Het klinkt misschien heel logisch als je het zo leest. Maar je hebt vast weleens van die momenten dat je iets doet omdat je iemand niet wil teleurstellen. Je verdwaalt dan in klusjes, terwijl je eigenlijk andere prioriteiten hebt op dat moment. Dan is het tijd om zo’n taak toch uit te besteden of om nee te zeggen. Wat er naast de logische gevolgen ook gebeurt, is dat jouw omgeving ook leert wat jouw doelstellingen zijn. Hoe vaker je dat soort activiteiten je vermijdt, hoe sneller er activiteiten op je af komen die wel bij je doelstellingen passen!

#4 Stel overleg zonder duidelijk doel ter discussie

Soms gebeurt het dat je onderdeel van een overleg wordt. Iemand besluit dat het handig is om elkaar wekelijks te zien, dus je moet erbij zijn. Je krijgt echter geen doel te horen anders dan dat het “handig” is. Zulke bijeenkomsten mag je best ter discussie stellen. Het kan namelijk dat daardoor de organisator beseft dat de vergadering niet door hoeft te gaan. Of andersom zou het kunnen zijn dat het je veel bezig houdt, maar er wel degelijk een duidelijk doel is, en je uiteindelijk heel veel aan die bijeenkomst hebt.

Ga niet vergaderen om maar te vergaderen

Voorbeeld: Een hele lange tijd heb ik samen met Kaylee wekelijks op woensdag om 10u ‘s ochtends vergaderd. Handig vanwege alle activiteiten die we organiseerden bij lab twaalf. Later beseften we dat dat niet meer bij de doelstellingen pastte, maar de vergadering stond nog wel. Want uiteindelijk voelde het altijd aan als verspilde tijd. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

#5 Structureren, prioriteren, clusteren en snijden houdt je dag overzichtelijk

Overzicht is key. Zonder overzicht is het moeilijk om te bepalen of je wel aan je doelstellingen werkt. Daarom krijg je vaak meer gedaan wanneer je aan het begin van je dag (of week) een half uurtje de tijd neemt om structuur aan te brengen in je planning. Splits taken op of voeg ze juist samen. Bepaal wat de prioriteit heeft en wanneer je ermee aan de slag gaat. Uiteindelijk krijg je hier zeeën van tijd voor terug!

#6 Beëindig minstens 1 belangrijke taak per dag

Misschien een beetje voor zich sprekend, maar het uitvoeren van deze tip is zoveel waard! Wanneer je geen belangrijk doel hebt bereikt, heb je aan het eind van de dag toch een beetje het gevoel dat je niets nuttigs gedaan hebt. En dat is natuurlijk niet echt motiverend. Zorg er daarom voor dat je altijd 1 belangrijke taak op je agenda hebt staan en deze ook echt uitvoert.

#7 Evalueer de uitkomsten van je tijdsinvestering regelmatig

Zoals je in tip 5 aan het begin van de dag even een momentje neemt, is het heel belangrijk om ook achteraf even te inventariseren hoe het is gegaan. Is je tijdsinvestering het waard? Krijg je meer gedaan in een bepaalde tijd dan voorheen, of gaat alles steeds moeilijker? Wat is er veranderd en hoe kun je weer vooruit? Het is cruciaal om terug te kijken en (objectief) te analyseren, zodat je weer vol energie vooruit kunt kijken en zo je ideale pad kunt vinden.

 

Er zijn nog ontelbare tips die jou kunnen helpen bij het managen van je tijd. In deze werkstijlentest leer je waar jij als ondernemer op moet letten. Bekijk de webinar over energiemanagement en ontvang handige tips, freebies en andere tools direct in je inbox.