Als een baas

De business buddy; 7 feiten en fabeltjes

Wellicht heb je er wel eens van gehoord: de business buddy. Als een soort sidekick vergezeld hij je op jouw hobbelige pad. Want ja, je zult in je onderneming altijd ups and downs tegen komen. En je buddy is er precies op die momenten. Om voor je te juichen als het goed gaat, en je te ondersteunen als het minder goed gaat. En andersom, doe jij precies dat voor hem of haar.

Over business buddies bestaan een hoop ideeën, maar ze zijn lang niet altijd waar. Tijd om een aantal dingen recht te zetten.

  1. Zoek een business buddy met hetzelfde aantal jaren ervaring als ondernemer
  2. Een business buddy heeft als effect dat je meer kansen ziet en grijpt
  3. Hij of zij zou nooit je concurrent moeten zijn
  4. Een business buddy bemoeit zich met je bedrijf
  5. Jouw eigen ideeën worden beter door samen te werken met een goede business buddy
  6. Je leert ook van het geven van feedback aan je business buddy
  7. Jouw business buddy moet hetzelfde type bedrijf hebben

 

1. Zoek een business buddy met hetzelfde aantal jaren ervaring als ondernemer

Onder deze uitspraak ligt de aanname dat het aantal jaar ervaring als ondernemer iets zegt over je expertise. Dat is niet helemaal waar. Je zoekt een business buddy om je te helpen groeien op het gebied van jouw uitdagingen. Als jij al 5 jaar ondernemer bent, maar je nog nooit bezig hebt gehouden met marketing, kun je heel veel hebben aan een businessbuddy die een jaar geleden gestart is. Vooral als ze een ster zijn in marketing kunnen ze dus een schat aan informatie voor je zijn; expertise zou je moeten bepalen per gebied (Orland-Barak & Yinon, 2005). Dus zoek vooral op expertise op het domeingebied, niet op het aantal jaren ondernemerschap.

Conclusie: fabel

2. Een goede business buddy heeft als effect dat je meer kansen ziet en grijpt

Jouw business buddy kijkt met een hele frisse blik naar jouw onderneming. We weten uit onderzoek dat peers (gelijken) een rol spelen in het vormen en behouden van motivatie m.b.t. ondernemerschap én het zien en grijpen van kansen (Nanda & Sørensen, 2010). Reflectie speelt daar een grote rol in.

Conclusie: feit

3. Hij of zij zou nooit je concurrent moeten zijn

Het is belangrijk dat jouw buddy oprecht het beste met je voorheeft. Zakelijk is dat soms lastig als je dezelfde type klanten hebt en dezelfde diensten of producten aanbied. Maar, het is niet onmogelijk. In sommige vakgebieden spreken mensen meer over concullega’s dan over concurrenten. Als je elkaar als concullega ziet, kun je juist elkaar aan nieuwe klanten en connecties helpen.

Stel jezelf de vraag: heeft deze persoon écht het beste met me voor?

Conclusie: het is ingewikkeld

4. Een business buddy bemoeit zich met je bedrijf

Dat is zeker niet de bedoeling. Een goede business buddy staat op afstand van je bedrijf en heeft er zeker geen zeggenschap over. Wel geeft jouw buddy je advies; en ja, dat mag ook wel eens ongevraagd. Het is dus belangrijk dat je goed afspreekt wat je van elkaar verwacht.

Conclusie: fabel

5. Jouw eigen ideeën worden beter door samen te werken met een goede business buddy

Dit kunnen we op twee manieren verklaren: 1) wanneer je jouw ideeën krijgt, ontvang je feedback waardoor je ze kunt verbeteren; 2) ook zonder expliciet je ideeën te delen leer je impliciet van je buddy. Je ziet hoe hij of zij dingen aanpakt. Door daarop te reflecteren kun je ook jouw eigen ideeën verbeteren.

Mentoring and peer-to-peer learning are well recognised as important interventions to support entrepreneurship because they allow the transfer of knowledge from direct experiences and learning of one entrepreneur to another.Mills, Barakat, & Vyakarnam, 2012

Conclusie: feit

6. Je leert ook van het geven van feedback aan je business buddy

Een buddy systeem is dus een vorm van wederkerig mentorschap; je bent zowel een mentor (de persoon die adviseert) als een mentee (de gene die geadviseerd wordt). En ja, ook van jouw rol als mentor kun je zelf heel veel leren. Je krijgt bijvoorbeeld een dieper begrip van je eigen perspectieven (Reddick et al., 2012), vaardigheden en houding tegenover ondernemerschap. Dit noemen we ook wel perspective making (Akkerman & Bakker, 2011).

Conclusie: feit

7. Jouw business buddy moet hetzelfde type bedrijf hebben

Aangezien het vooral belangrijk is om een business buddy te vinden die jouw helpt bij jouw ontwikkelpunten, hoeft dat niet in dezelfde branche te zijn. Daarnaast kan een CEO met 30 man personeel juist ook veel leren van een innovatieve ZZP’er. En andersom. Zoals al eerder genoemd: een nieuw perspectief kan verfrissend werken.

Conclusie: fabel

BONUS: Een persoonlijke klik met je business buddy is essentieel

Nog ééntje dan. En misschien is dit zelfs wel de belangrijkste. Als je een business buddy hebt, is het essentieel dat je een goede persoonlijke klik hebt. Je moet op elkaar kunnen vertrouwen. Het is belangrijk dat je open tegen elkaar kunt zijn en dat je ook plezier hebt in je samenwerking. Zorg er dus voor dat jij en je business buddy helemaal relaxed zijn bij elkaar.

Conclusie: feit

 

Wat voor business buddy heb jij nodig?

Je weet nu op welke algemene punten je kunt letten bij het zoeken naar jouw persoonlijke sidekick. Je zoekt iemand die jou aanvult en waar je veel van kunt leren.

Ben jij benieuwd naar wat voor type business buddy bij jouw past? In de test ‘Wat is jouw ondernemers DNA?’ ontdek je jouw eigen krachten en uitdagingen. In de uitslag lees je ook welk type business buddy bij jou zou passen en waarom.

 

 

 

Bronnen
Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81(2), 132-169. doi:10.3102/0034654311404435
Mills, J., Barakat, S., & Vyakarnam, S. (2012). Impact of mentoring and peer-learning within a global entrepreneurship programme.
Nanda, R., & Sørensen, J. B. (2010). Workplace Peers and EntrepreneurshipWorking Paper Harvard Business School.
Orland-Barak, L., & Yinon, H. (2007). Sometimes a novice and sometimes an expert: mentors’ professional expertise as revealed through their stories of critical incidents. Oxford Review of Education, 31(4), 557-578. doi:10.1080/03054980500355468
Reddick, J. R., Griffin, K. A., Cherwitz, R. A., Cérda-Pražák, A. A., & Bunch, N. (2012). What you get when you give: How graduate students benefit from serving as mentors. Journal of Faculty Development, 26(1)37-49.