Academy

Uitgelegd: De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap

We willen allemaal succesvol zijn. Een goede manier om dat te doen is door te ontdekken welke gewoonten en eigenschappen je kunnen helpen op je pad. Bestseller The 7 Habits of Highly Effective People is dan een te gek boek om te lezen. In 2015 bracht Dr. Stephen R. Covey vanwege het 25 jarig bestaan van het boek een nieuwe editie uit. Dit alleen al geeft aan hoe het trends en populaire psychologie negeert en focust op tijdloze principes!

Zelfs in energie management pas ik deze strategieën toe, maar ze zijn in je hele onderneming goed toe te passen.

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Steven CoveyDe 7 eigenschappen

1. Wees pro-actief
2. Begin met het einde in gedachten
3. Belangrijke dingen eerst
4. Denk in termen van win/win
5. Probeer eerst te begrijpen en dan pas begrepen te worden
6. Werk synergetisch
7. Houd de zaag scherp

 

Maar wat betekenen deze termen nou eigenlijk?
Ik vertaal ze voor je naar energie management gerelateerde cases.

Wees pro-actief

Dit draait allemaal om het volgende inzicht:

Jij bent in staat om jouw leven volledig zelf vorm te geven.

Bereik uitzonderlijke resultaten door constant je vindingrijkheid en initiatief te gebruiken om barrières door te breken. Neem initiatief. Een simpel voorbeeld: Jij mailt een ander omdat diegene iets voor je moet doen, maar hij of zij doet dit maar niet. Ga eens na: hoe kun je dit zsm oplossen en hoe kun je dit in de toekomst voorkomen? (Het antwoord hierop is overigens niet altijd zelf doen!) Delegeren en initiëren (of het goede voorbeeld geven) kan veel positief effect hebben op zo’n situatie.

Begin met het einde in gedachten

Ontwikkel een helder beeld van waar je heen wilt voordat je aan een activiteit begint. Een goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld de winacties die een tijd geleden Facebook (en later ook Instagram) overspoelden. De meeste ondernemers die dat inzetten hebben niet onderzocht wat het voor hun moest betekenen; wat ze eruit wilden halen. Het enige wat ze wisten was dat iemand die zij kenden of volgden een actie deed, en dat het goed werkte voor die persoon of dat bedrijf. Door het na te doen hoopten ze ook succes te behalen. Echter wil je weten wat dat succes precies inhoudt zodat je ook kunt beslissen wat het pad daarheen moet zijn en of deze winactie daaraan bijdraagt. Misschien blijkt eruit dat jouw winactie er heel anders uit moet zien, of dat een winactie helemaal niet bij jouw klantenkring of eindresultaat past. Altijd het eind in de gaten houden dus!

Belangrijke dingen eerst

Jouw belangrijke taken mogen niet de dupe worden van ‘onbelangrijke’ taken waar haast bij is. De prioriteitenplanner geïnspireerd door Eisenhower¹ is hier een perfecte ondersteuning bij. Want soms is het moeilijk om te bepalen wat belangrijk is om eerder te doen. De planner werkt zo: Wanneer een taak belangrijk én urgent is, komt het in vak A, het “doe” vak. Wanneer het alleen belangrijk is, maar niet urgent, dan komt het in vak B en ga je het inplannen. In vak C staan urgente taken die voor jou minder belangrijk zijn (maar mogelijk voor een ander wel). Probeer deze te delegeren. Wanneer een taak niet urgent en ook niet belangrijk is, kun je deze elimineren. Op deze prioriteitenplanner en andere tools die jou helpen bij je energiemanagement zullen we later ook nog dieper in gaan.

zeven eigenschappen - prioriteitenplanner geïnspireerd door Eisenhower

Denk in win/win termen

Zorg ervoor dat iedereen in jouw team met hetzelfde grotere goed in gedachte werkt en dezelfde verwachtingen en verantwoordingsproces heeft.

Neem voordat je project begint de tijd om alle ogen dezelfde kant op te krijgen en iedereen vanuit deze eigenschappen werkt. Dit voorkomt heel veel tijdsverspilling tijdens het proces, dat ontstaat door miscommunicatie of persoonlijke doelen van één teamlid die voor hem of haar een hogere prioriteit krijgen.

Probeer eerst te begrijpen en dan pas begrepen te worden

Met empatische communicatie kom je het verst in de wereld: bij werkelijk begrip kunnen we creatiever (en sneller!) oplossen.

Oke, hier komt een gek voorbeeld waar ik meteen aan moet denken bij dit onderwerp. Wanneer mijn zus Kaylee en ik vroeger discussies hadden, eindigde dat vaak in ruzie omdat we niet beseften dat de een de ander allang begreep: Iedere keer als de een uitgepraat was (we wachtten wel netjes op elkaar), zei de ander “Ja, maar” en ging dan verder op haar argument. Wat we allebei niet doorhadden dat “Ja, maar” voor de ander klonk als “Nee, daar ben ik het niet mee eens”! Tegenwoordig nemen we de tijd om elkaar(‘s standpunt) te erkennen, en eventueel eerst door te vragen. Zo leren we veel sneller waar we niet op één lijn zitten en kunnen we makkelijker tot een effectieve (ja, daar is het woord weer!) oplossing!

Werk synergetisch

Goede samenwerkingen vergen vaak wat creatieve eigenschappen. Het gaat erom dat je onderlinge verschillen waardeert en zelfs inzet voor het algemene doel. Zo krijg je een mooie aanvulling op elkaar en ontwikkelt er een ware synergie.

Hou de zaag scherp

Dit is één van de eigenschappen die nogal vaak wordt vergeten. Dus deze is last, but definitely not least! Zelfvernieuwing is zo ontzettend belangrijk. Want wat gebeurt er wanneer je een zaag niet scherp houdt? Dan wordt hij bot. Het enige wat je zaag doet is werken. Maar hoe langer en beter je tussendoor voor je zaag zorgt, hoeveel langer hij mee kan.
Ook onze batterij loopt leeg naarmate we langer doorwerken. En hoe leger de batterij, hoe trager we werken en hoe minder alert we zijn. Gevolg: tijdverspilling. Neem de tijd om weer op te laden, zorg voor je interne en externe zelf zodat jij er op maandag weer volledig tegenaan kan. En vergeet die donderdag en vrijdag niet! Het is leuk als je maandag uitgerust aan de slag kan, maar wanneer je energie halverwege de week weer bijna op is, betekent het toch echt dat je beter voor jezelf mag zorgen.

Voorbeeld: In Zweden zijn de werkdagen maar 6 uur lang. Uit onderzoek blijkt² echter dat ze in dat tijdvak evenveel werk gedaan krijgen als wij met onze 8-urige werkdag (of voor sommigen van ons zelfs nog langer), omdat we minder effectief worden. Weer een mooi voorbeeld waarom meer tijd (timemanagement) dus niet per se betekent meer werk gedaan. Meer energie betekent dat in dit geval wel!

De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap

The 7 Habits of Highly Effective People van Stephen R. Covey is een zelfontwikkelingsboek. Het is geschreven op basis van Covey’s geloof dat hoe we de wereld zien volledig is gebaseerd op onze eigen perceptie, en om onszelf te veranderen, we onze percepties moeten kunnen veranderen.

Wil jij meer weten over dit tijdloze boek over De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap? Lees op Hubspot de Engelstalige samenvatting. Of koop meteen het (ook Engelstalige) e-book, de paperback, hardcover of audioboek hier en verdiep je in de diepste gedachten achter deze concepten!

 

Er zijn nog ontelbare tips die jou kunnen helpen bij het managen van je tijd. In deze werkstijlentest leer je waar jij als ondernemer op moet letten. Bekijk de webinar over energiemanagement en ontvang handige tips, freebies en andere tools direct in je inbox.

 

¹De Eisenhower Matrix

² Trouw: Heeft de achturige werkdag zijn beste tijd gehad?