LINK notebook LINK academy - doelen formuleren
Academy

Formuleer je doelen zo dat je ze kunt behalen

Doelen stel je niet zomaar op. Je doelen, alle doelen, dragen bij aan een fijner leven. Of het nu privé of zakelijke doelen zijn, jij kiest ze omdat je gelooft dat je er iets moois voor terug krijgt. Daarom is het zo belangrijk dat je doelen opstelt die je ook behaalt.

Maar wat komt er nou eigenlijk kijken bij het opstellen van doelen? Doelen opstellen is iets wat je moet oefenen. In eerste instantie lijkt het niet zo makkelijk, maar zodra je het een aantal keer volgens bepaalde afspraken hebt gedaan, wordt het makkelijker. Ook merk je dan dat het veel leuker en makkelijker is om te werken aan het behalen van je doelen!

 

IKIGAI

Om goede doelen op te kunnen stellen die ervoor zorgen dat je ze ook behaalt is het belangrijk om te weten waar je het allemaal voor doet. Wat is jouw hoofddoel in je carrière en ondernemerschap? Geen zorgen. Je groeit, dus je doelen groeien met je mee. Je verandert qua kijkrichting en je doelen veranderen daarin mee. Waar je in je hoofddoel naar op zoek gaat is jouw IKIGAI¹: je reden van bestaan. Die vind je door te gaan ontdekken:

  • Waar hou ik van?
  • Waar ben ik goed in?
  • Wat heeft de wereld nodig?
  • Waarvoor kan ik betaald worden?

Voor mij was het een enorme eye-opener dat juist deze 4 vragen in de lijst staan. Mijn eerste studie Commerciële Economie koos ik vanwege vraag 2 en 4, want zo koos je vroeger wat je ging doen, je moet immers voor je familie kunnen zorgen.
Maar zoals je je voor kunt stellen werd ik hier absoluut niet vrolijk van, dus ben ik nadat ik mijn propedeutisch diploma had gestopt. Mijn tweede studie: Art, Communication & Design koos ik vanwege de eerste twee vragen. Ik had geen idee of ik met een studie van de Kunstacademie geld kon verdienen, maar ik wist zeker dat ik wel gelukkig werd van de creativiteit die ik er leerde uiten.
Nu, 5 jaar na mijn afstuderen besef ik hoe belangrijk het ook is om vraag 3 mee te nemen in je plannen. En, ik geloof dat de hele samenleving momenteel die richting in verandert. Geweldig!

Maar hoe stel je zo’n doel nou eigenlijk op? In jouw doel houd je rekening met vijf principes²: duidelijkheid, uitdaging, commitment, feedback en taak complexiteit.
Bij duidelijkheid gaat het ook vaak juist al snel mis. Want als ze niet duidelijk zijn, weet je ook niet wanneer je je doel hebt behaald en wat het precies is wat je moet behalen.
And that’s where SMART comes in.

SMART doelen

Wanneer je doel voldoet aan al deze onderstaande begrippen, beloof ik je dat het ineens een stuk makkelijker is om jouw dromen waar te maken!

Specifiek
Een doel is specifiek genoeg wanneer het precies vertelt wat jij behaald moet hebben. Er moet een waarneembare actie aan verbonden zijn en het resultaat is kwantitatief te meten.
Een goed voorbeeld van een specifiek doel is dus: Ik wil door middel van social media dit jaar 7 nieuwe klanten binnenhalen. Een slecht doel is: ik wil meer nieuwe klanten hebben.
Meetbaar
Je doel moet ook te meten zijn wanneer je in het proces bent om deze te bereiken. Hoever ben je al op weg naar je doel? Als je je doel zo opgesteld hebt dat je weet welke stappen je ervoor moet zetten om het te bereiken (of het je in ieder geval voor kunt stellen), dan is je doel goed opgesteld.
Je kunt je doel dus zo opstellen: Ik wil een Virtual Assistant inhuren. Je weet dat je doel specifiek genoeg is (1 VA) en meetbaar: je moet eerst voldoende inkomsten hebben, dan wil je uitzoeken wat voor VA’s er allemaal zijn, welke soort VA het beste bij jou past en daarna wie er bij je past. Je gaat een sollicitatieproces door en gaat uiteindelijk aan de slag met je nieuwe Virtual Assistant.
Acceptabel
Een doel is acceptabel wanneer jij of jouw bedrijf het accepteert. Het komt overeen met de normen, waarden, missie en visie en het voelt aan als en doel dat je wil bereiken. Als dat het niet is. Dan heeft het geen zin om zo’n doel op te stellen. Aan de andere kant. Dat een doel eng lijkt, wil niet zeggen dat je het niet wil bereiken. Ik sprak laatst bijvoorbeeld een ondernemer die het doodeng vindt om voor grote groepen te staan, maar het is een onderdeel van haar grote droom. Het zou dan natuurlijk niet logisch zijn als zo’n doel ontweken wordt. Uiteindelijk heeft ze het toch wel even neergezet en kreeg ze alleen maar feedback als “inspirerend” en “authentiek”. Geweldig toch!
Realistisch
Kijk, dromen is mooi. Maar je moet altijd realistisch blijven. Weet dat je niet als eerste op de maan kunt zijn (want er zijn er al een paar geweest), of dat jij niet volgende week de klimaatopwarming hebt opgelost. Blijf dus down to earth!
Tijdgebonden
En last but definitely not least: Link een tijd aan je doel. Weet wanneer je die behaald moet hebben. Zet deze niet te ver in de toekomst, want dat geeft kans op verzaking of vergeten, maar zet hem ook niet te vroeg. Miljonair wordt je ook niet in een dag!

Yes! Zo stel je een doel op!

  • Binnen een jaar wil ik mijn eerste werknemer voor 1 dag in de week in dienst hebben.
  • De winst in mijn bedrijf moet volgend jaar 30% hoger zijn dan dit jaar.
  • Over 5 jaar wil ik een modaal loon hebben, volledig gegenereerd uit een passief inkomen.

Moeilijk te behalen doelen:

  • Meer sporten
  • Eén boek per kwartaal lezen
  • De beste worden in mijn markt
  • Meer geld verdienen
  • Met andere zzp’ers werken
  • De wereld over reizen

Zoals je ziet zijn de goede doelen een stuk langer, maar wanneer je deze afgaat weet je precies wat je nou eigenlijk wil behalen, wat je moet doen om het te behalen, wanneer je het behaald wil hebben en of het wel echt bij jouw dromen past!

In LINK notebook gaan we ook aan de slag met jouw doelen. Een onderdeel van LINK is namelijk het vertalen van jouw hoofddoel naar dagelijkse doelen. Ook helpen we je bij de e-learning precies die doelen op te stellen die jou gaan helpen jouw dromen waar te maken, en te voorkomen dat je je doelen links laat liggen.

Welke doelen heb jij nu al voor jezelf gesteld?

Er zijn nog ontelbare tips die jou kunnen helpen bij het managen van je tijd. In deze werkstijlentest leer je waar jij als ondernemer op moet letten. Bekijk de webinar over energiemanagement en ontvang handige tips, freebies en andere tools direct in je inbox.

¹ Bron: Schippers, M.C. (2017, June 16). IKIGAI: Reflection on Life Goals Optimizes Performance and Happiness. ERIM Inaugural Address Series Research in Management. Vergaard via http://hdl.handle.net/1765/100484

² Bron: Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational Behavior and Human Performance, 3(2), 157-189. doi:10.1016/0030-5073(68)90004-4