Als een baas

Het verschil tussen een klant en een opdrachtgever

Voor mij is het ondertussen een aantal jaar geleden dat ik voor de eerste keer werkte met een opdrachtgever. Ik denk dat ik ze toen trouwens klanten noemde, maar ondertussen vind ik opdrachtgever een veel passendere term. Voor mij is de term ‘klant’ onlosmakelijk verbonden met de uitspraak ‘klant is koning’. Die uitspraak staat mij behoorlijk tegen. Mijn ‘klanten’ zijn geen koning en ik zal je vertellen waarom.

Waarom mijn klant geen koning is

In mijn bedrijf – en ik neem aan het bedrijf van ieder ander ondernemer – staat het creëren van waarde centraal. Echte waarde. Mijn opdrachtgevers komen vaak bij mij omdat ze mij en mijn werk al kennen. Ik weet dat ik nog steeds erg jong oog; ik word vaker voor student aangezien dan voor professional. Maar, op het moment dat ik begin te praten over mijn vak wordt het snel duidelijk dat je met een professional te maken hebt.

Negen van de tien keer zet een opdrachtgever mij in om iets te doen waar hij of zij zelf minder of geen ervaring in heeft. Dus ze schakelen me in voor mijn expertise. Dat is voor mij een totaal andere basis om een samenwerking mee te beginnen dan een van ‘klant is koning’. Het is veel gelijkwaardiger. Door mijn expertise in te zetten kan ik de klant veel beter van waarde zijn, dan wanneer ik alles klakkeloos uitvoer zoals hij of zij zou willen.

De skills die je nodig hebt

Het creëren van die gelijkwaardige relatie met je opdrachtgever is een belangrijke vaardigheid die je moet ontwikkelen. Hoewel ik toen ik net begon er ook al op deze manier over dacht, had ik nog niet de skills om het in de praktijk te brengen. Mijn eerste opdrachtgever heette Rob. Achteraf gezien ging ik compleet onvoorbereid mijn eerste klantgesprek in. Inhoudelijk wist ik wel goed waar ik het over had, maar de soft skills die ik nodig had om het gesprek succesvol te maken waren nog ver onderontwikkeld. Het was bijna schattig.  Hoewel Rob me subtiel probeerde te helpen om de rol van opdrachtnemer goed aan te nemen, wist ik nog helemaal niet hoe ik dat moest doen. Hij leidde het gesprek en ik was vooral volgzaam. Jammer, want vanuit mijn expertise had ik een hele hoop waardevolle adviezen kunnen geven. Gemiste kans, maar daar leer je ook van!

Mijn klantgesprekken zien er tegenwoordig heel anders uit. Ik vraag kritisch door naar het probleem achter het probleem. Een opdrachtgever en opdrachtnemer hebben namelijk allebei een andere taak. Het is de taak van de opdrachtgever om het probleem op tafel te leggen. Vervolgens zal ik als opdrachtnemer en professional de oplossing voor je formuleren.

Ken je opdrachtgever

Heb je wel eens met een opdrachtgever gewerkt die telkens zijn of haar ideeën verandert? Iemand die het hele proces positief is, maar dan ineens een hoop heeft op te merken over het eindresultaat? Of juist iemand die telkens alles wat je voorstelt in twijfel trekt? Er zijn allemaal tactieken om met dit soort opdrachtgevers om te gaan. Maar, dan moet je wel van tevoren weten met wie je te maken hebt. Daarom ontwikkelden we een ebook serie voor je, waar je aan de hand van opdrachten alles te weten komt over jouw opdrachtgever.

E-book: Werken met een Opdrachtgever

In de jaren daarna ontdekte ik hoe belangrijk het is om goed te kunnen werken met een opdrachtgever en welke vaardigheden en inzichten je daarvoor nodig hebt. In deze driedelige serie e-books heb ik al die inzichten en kennis verzameld. Ik schreef het speciaal zodat jij zo snel mogelijk leert om op een succesvolle manier samen te werken met je opdrachtgever.

Deel 1: Wie is jouw opdrachtgever?

In het eerste e-book onderzoeken we wie jouw opdrachtgever is. Je leert welke informatie je wil vergaren over je opdrachtgever. Aan de hand van voorbeelden en reflectievragen ontdek jij steeds meer over je opdrachtgever. Je sluit het e-book af met een opdracht waarin je een plan maakt voor de omgang met jouw opdrachtgever.

Deel 2: Wie ben jij als opdrachtnemer?

In het tweede deel onderzoeken we wie jij bent als opdrachtnemer. We kijken welke kwaliteiten en vaardigheden jij inbrengt in deze opdracht. Daardoor kun je keuzes maken over de manier waarop je jouw rol als opdrachtnemer gaat invullen.

Deel 3: De samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer

In het laatste deel gaan we dieper in op de samenwerking tussen jou en jouw opdrachtnemer. Je neemt alle kennis die je in de vorige delen hebt opgenomen mee om een vruchtbare samenwerking vorm te gaan geven. De verschillende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden komen voorbij, maar ook de skills die je nodig hebt voor een goede samenwerking.

 

Download nu GRATIS het eerste deel van de e-book serie in onze Academy. Wanneer deel 2 beschikbaar is ontvang je hiervan een melding in je inbox!