Academy

Hoe je doelen écht te behalen, the smart way

Laatst kwam ik op Instagram deze foto tegen met daaronder een tekst over hoe moeilijk de Instagrammer in kwestie het vond om haar doelen te halen. (Ik weet helaas niet meer wie het was en de foto is een stockfoto.) Kaylee en ik schrokken eigenlijk een beetje. Wij beseften dat als je doelen zo opstelt, ze vanzelfsprekend heel moeilijk zijn om te halen! Want hoe bepaal je nou of je het doel “mediteer en doe aan yoga” nou behaald hebt? Daarom neem ik jullie mee in deze post om één van deze doelen te vertalen naar doelen die je wel kunt halen en je ze niet uit het oog verliest in de loop van de maand. We gebruiken hiervoor de SMART techniek en verdiepen ons later in het creëren en plannen van je taken.

Ik schreef al eerder een blog over waarom je doelen zou moeten formuleren en hoe je dit doet. Vandaag ga ik dieper in op hoe je ze ook daadwerkelijk gaat behalen.

SMART doelen

Om je doelen te kunnen behalen is het handig om ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden te plannen. Wat je dan doet, is het volgende.

  1. Maak je doelen Specifiek. Zorg ervoor dat je weet wat je precies behaald wil hebben. Bijvoorbeeld: Mediteer elke dag en doe één keer per week aan yoga.
  2. Zorg ervoor dat je weet wanneer je je doel hebt behaald en hoever je bent om dat doel te behalen; maak het Meetbaar. In het geval van de meditatie en yoga is het dus bijvoorbeeld belangrijk om er een tijd aan te hangen. Want 30 seconden mindfulness is ook meditatie, toch? Aangevuld met deze voorwaarde wordt het dan dus: Mediteer 10 minuten per dag en doe één uur per week aan yoga.
  3. Belangrijk, maar een onderdeel dat je makkelijk vergeet: zorg ervoor dat jij of jouw bedrijf of jouw collega’s, werknemers of klanten jouw doel verantwoord en Acceptabel vinden. Komt het overeen met jouw normen en waarden, missie en visie, en wil je dat doel wel bereiken? Je doel kan hier dus volledig van tafel verdwijnen als je je ineens beseft dat je helemaal niet in meditatie gelooft. En geloof me, het kan dat je zo gefocust bent om iets te bereiken, dat je daardoor doelen stelt die helemaal niet bij jou passen.
  4. Is het “fysiek” wel mogelijk om jouw doel te bereiken? Ofwel, is het Realistisch? Besef je dat je wens om dagelijks te mediteren te hoog gegrepen is voor nu? Schuif dit doel dan vooruit en creëer een doel dat jou helpt om dit doel uiteindelijk te bereiken. Bijvoorbeeld: Mediteer 3 keer per week voor 10 minuten en doe 10 minuten per week aan yoga.
  5. En bind er een Tijd aan vast. Iets wat al in bovenstaande agenda gebeurt, want het waren doelen voor de maand november. Om de stappen even helemaal te doorlopen wordt mijn doel:
    Mediteer 3 keer per week voor 10 minuten en doe 10 minuten per week aan yoga, voor een maand lang.

Strategisch plannen

Oké, oké, oké, je doelen zijn nu SMART vastgesteld. Dat betekent dat het tijd is om te plannen. Uiteraard staat er al wanneer je je doel behaald wil hebben, maar nu is het tijd om vast te stellen welke activiteiten er nuttig zijn om deze doelen te behalen. Maak hiervoor een lijst van activiteiten en geef ze prioriteiten.

To-do list vs. agenda

Hoe je doelen echt te behalen, the smart wayNa het bepalen van je doelen en activiteiten maak je een takenlijst om een snel overzicht te hebben van de zaken die je direct wil afhandelen. Handig is dus om dit te doen per project, klant of bedrijf. Dit doe je zodat je verschillende doelen en de bijbehorende activiteiten wel in één overzicht op volgorde van prioriteiten hebt staan.

Door een takenlijst te maken creëer je meer focus en kun je zaken efficiënt clusteren. Je laat je minder afleiden door andere taken en zult minder snel vergeten wat je nog moet doen. Vooral als je kunt afstrepen motiveert het om te zien wat je allemaal gedaan hebt.

Daarna ga je je takenlijst verdelen over je to-do list en je agenda. Het grootste verschil hierin is dat je je to-do list zo kort mogelijk wil houden en hierin alleen taken zet die je vandaag gedaan wil hebben. Alle andere taken zet je in je agenda.

Vergeet overigens niet in je to-do list toe te voegen waar je op moet wachten. Heb je iemand een mail gestuurd en wacht je op antwoord, bepaal dan wanneer je je antwoord uiterlijk moet hebben en voeg de taak “het herinneren van een ander aan zijn/haar taak” toe aan je to-do list.

Er zijn nog ontelbare tips die jou kunnen helpen bij het managen van je tijd. In deze werkstijlentest leer je waar jij als ondernemer op moet letten. Bekijk de webinar over energiemanagement en ontvang meer handige tips en andere tools direct in je inbox.