About

LINK origin story

“Ik ken iemand die zulke boekjes verkoopt”. Het was juli 2017 en het leek een redelijk standaard dag op lab twaalf. Dat houdt in dat Arantja druk bezig was met editen. Op Carmen’s bureau lagen een aantal illustraties, haar laptop en haar zelf-getekende agenda. Ik liep net weg van het whiteboard waarop ik een nieuw leermiddel aan het uitwerken was.

Het mooie van dagen als deze is dat er een soort opwindende spanning hing. Alsof er iets in de lucht hing; en die dag was dat ook zo. Als je drie totaal verschillende (semi)startende ondernemers bij elkaar zet met een compleet andere achtergrond, kunnen er hele mooie dingen ontstaan. Oké, het is geen compleet andere achtergrond. Hetgeen wat ons met elkaar verbindt is creativiteit.

Filosoferen over mogelijkheden en denken in oplossingen

Arantja en ik hebben die creativiteit van huis uit meegekregen. Onze ouders maakten vroeger samen kinderspeelgoed. Magneetborden met boerderijdieren erop. Van onze moeder hebben we die creativiteit vooral meegekregen in het doen. Ze maakt en verkoopt nog steeds allerlei mooie interieur accessoires. Van onze vader hebben we die creativiteit in denken meegekregen. Ik herinner me nog de gesprekken rond de keukentafel, waar hij een vouw in het tafelkleed maakte om ons aan het denken te zetten over de manier waarop zwarte gaten werken. Ik was toen denk ik tien. We hebben geleerd om te filosoferen over mogelijkheden en te denken in oplossingen. Dat sloot perfect aan bij het creatieve brein van Carmen. Als er iemand denkt in mogelijkheden, dan is zij het wel. Die creativiteit kwam geweldig van pas bij het ontwerpen van LINK. Zowel in het bedenken van het concept, als in het maken van het design.

Wat ik geweldig leuk vind aan mijn zus, is dat een zaadje bij haar binnen no-time een oerwoud is. Ooit startten we als hobby een website waarop we familierecepten verzamelden. Binnen no time was het een professionele website. Over ondernemerschap gesproken!

“Ik ken iemand die zulke boekjes verkoopt”

Ik vertelde over de whiteboard kaartjes die ik een aantal maanden van tevoren ben gaan verkopen. Als onderwijskundige ben ik vaak met klanten bepaalde content aan het analyseren. Vroeger gebruikte ik daar post-its voor. Maar het deed me elke keer een beetje pijn als ik na een sessie al dat papier weer kon weggooien. Ik schrijf namelijk veel. Dus ik ging op zoek naar een duurzamere optie: whiteboard kaartjes.

Vanaf het moment dat Carmen vertelde over Sam van Correctbook begon de synergie. Hoe het precies ging, kan ik me niet herinneren. Behalve dat het precies zo’n moment was waarop alles wat gezegd wordt op elkaar voortbouwt, waardoor het idee steeds concreter en kloppender wordt. Hoe mooi zou het zijn als we een ‘boekje’ konden creëren waar je als ondernemer mee kunt werken. Alledrie zijn we namelijk ‘gewoon begonnen’ met ondernemen. Alledrie hebben we zelf uitgezocht hoe je dat moet doen, met vallen en opstaan. En alledrie wilden we onze bedrijven naar een nieuw level tillen. Dit notebook zou daar bij gaan helpen. Maar niet alleen ons; onze droom was groter.

Ondernemen is kennis en resources naar je eigen hand zetten

We zien om ons heen zoveel startende ondernemers met dezelfde soort energie en een drive om iets van hun bedrijf te maken. Net als ons zoeken ze van alles zelf uit. Mooi, dat is ondernemen. Maar de kracht van ondernemen zit juist in het gebruik maken en linken van wat er al is. Zelf álles moeten uitzoeken kan namelijk behoorlijk stuurloos voelen. Terwijl het hebben van een duidelijke richting juist hetgeen is wat succesvolle ondernemers onderscheidt.

We hebben het zelf gemerkt: zet drie verschillende ondernemers bij elkaar en er ontstaat iets moois. Ondernemen is namelijk ook het slim gebruik maken van resources die er al zijn en deze naar je eigen hand zetten. Want, het is best wel link om te beginnen met ondernemen. En daarmee bedoel ik dat je er lef voor nodig hebt. Als je de juiste ingrediënten hebt, kun je geweldige gerechten maken. In LINK notebook brengen we die resources bij elkaar die ons hebben geholpen om onze bedrijven naar een nieuw level te tillen. In feite linken we ze aan elkaar. Het is dan aan de ondernemer zelf om daar een geweldig lekker gerecht van te maken. LINK is dan ook geen notebook dat voorschrijft wat je moet doen. Er is niet één goede manier van ondernemen. Het is wél een notebook wat houvast geeft en wat je juist faciliteert om je eigen unieke kracht verder te ontwikkelen.

Onze bedrijven naar een nieuw level

Het mooie is dat we tijdens het ontwerp proces van LINK notebook de tools ook hebben gebruikt om naar onszelf te kijken. Hierdoor heb ik een nieuwe bedrijfsstrategie bepaald. Arantja besefte dat ze haar communicatie van lab twaalf anders aan moet pakken zodat het beter aansluit bij haar bedrijfsdoelen. Carmen kwam er achter dat het opzetten van LINK niet bijdraagt aan haar persoonlijke doelen op langere termijn. Dus ze besloot om zich meer te gaan focussen op het bij elkaar brengen en stimuleren van creatieve ondernemers. Dat doet ze nu via Creatieven van het Zuiden. Natuurlijk is dat jammer, maar het is ook precies wat we met het notebook willen bereiken: dat ondernemers beter (en betere) keuzes kunnen maken over en voor hun bedrijf. Gelukkig mogen we nog steeds regelmatig genieten van haar inspirerende reisverhalen en haar onuitputtelijke enthousiasme en energie.

LINK leeft

De eerste stappen zijn gezet. Maar het mooie aan LINK is dat het leeft. Zoals kennis steeds groeit, doet het notebook dat ook. Daarom zullen we constant alles wat we zelf leren over ondernemen gebruiken om het notebook en de leeromgeving uit te breiden. We zijn immers nooit klaar met leren en willen blijven groeien als ondernemers. We blijven op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden.