Als een baas

Slimme meiden uit VWO4 gaven ons indrukwekkende adviezen

Gisteren kreeg ik een hele sterke bevestiging van één van mijn ideeën over ondernemen: leeftijd doet er niet toe. Er is namelijk geen standaard leeftijd waarop je zou moeten gaan ondernemen.

Ik was te gast bij Seats2Meet Eindhoven. Samen met 5 andere ondernemers ging ik aan de slag met een groep leerlingen uit vwo 4. Elk van ons kreeg twee ‘adviesgroepen’ van 3 á 4 leerlingen. Vooraf hadden we allemaal een ontwikkelvraag ingediend; een vraag waar we in ons bedrijf tegenaan lopen. In mijn verhaal legde ik uit dat we met LINK een product verkopen, maar dat we op zoek zijn naar manieren om het bedrijf duurzaam (niet per se op het gebied van milieu, maar op het gebied van blijvende waarde creëren) te maken. De aansluitende vraag voor de leerlingen klonk:

Welke stappen kunnen we zetten om LINK een duurzamer bedrijf te maken?

Rake adviezen

Van tevoren had ik me geen voorstelling gemaakt van wat er uit deze sessies zou komen. Maar ik kan wel vertellen, dat ik de adviezen die we kregen niet verwacht had. Wat een slimme meiden had ik in mijn groepen! Binnen een half uur wisten ze LINK te doorgronden; maakten ze een sterke pivot in het advies die precies aansloot op het bedrijf; en gaven ze me adviezen mee waar we als LINK zeker mee kunnen groeien.

Met gemak gooiden ze er een aantal rake tips in:

  • “Jullie zouden je doelgroep uit kunnen breiden; verdiep je eens in de zero-wasters
  • “Heb je wel eens gehoord van het just-in-time principe Kaylee? Zorg dat je de verkoopdata good analyseert zodat je precies op tijd bij kunt bestellen en je voorraad laag kunt houden.”
  • “Eigenlijk wil je stabiele inkomsten per maand hebben. Dus in de daalperiodes kun je acties doen om je verkoop op te krikken. Bijvoorbeeld door vriendenacties, dan breid je meteen je bereik uit.”

Bam!

De doelgroep uitbreiden: jongeren zijn ook LINK!

En ja, dat is slechts een greep uit de slimme dingen die ze zeiden. Tijdens de sessie viel me één ding op wat ik erg grappig vond. Ik had aangegeven dat onze doelgroep tussen de 25 en 45 is. Ook dat konden we wel uitbreiden volgens hen. Ze vonden namelijk dat ons notebook ook interessant is voor mensen van hun leeftijd, een veel jongere doelgroep. Met de kanttekening: voor vmbo’ers bijvoorbeeld. Die zijn dan al klaar met school. Dus ik vroeg ze:

En vwo’ers dan van jullie leeftijd? Kunnen die nog niet ondernemen?

Een korte pauze, maar toen: “Jawel, dat kan eigenlijk ook wel.” Sterker nog, voor één van hen was het best een concrete optie. In haar vrije tijd maakt ze namelijk pins. Daar zou ze best wel eens een bedrijf in kunnen starten.

Tijd om deze waardevolle adviezen om te zetten naar ons strategisch jaarplan. Aan de slag!