About

Sociaal en duurzaam ondernemen

Het ondernemerslandschap verandert. De laatste jaren zien we bijvoorbeeld een grote stijging in het aantal ZZP’ers. Maar ook de manier waarop we als maatschappij over ondernemerschap denken verandert. Waar we vroeger nog vooral gefocust waren op zo veel mogelijk winst, is tegenwoordig het sociale aspect van een onderneming ook steeds belangrijker. Zo ook bij LINK notebook. Daarom is LINK notebook een sociale onderneming.

Maatschappelijke missie voorop

Een sociale onderneming is:

“een onderneming waar de maatschappelijke missie voorop staat.” (social enterprise)

Met LINK willen we ervoor zorgen dat zelfstandige ondernemers betere keuzes in, voor en over hun bedrijf kunnen maken. We stimuleren, faciliteren en inspireren de ondernemers van morgen, zodat zij waarde kunnen creëren. Dat laatste is precies wat ons een sociale onderneming maakt.

Ondernemers creëren waarde voor hun omgeving. Doordat zij waarde creëren voor hun omgeving, creëren ze waarde voor de maatschappij als geheel. Wij geloven tot diep in onze tenen dat iedere ondernemer (of als we het nog iets breder trekken: ieder individu) het in zich heeft om de wereld een stukje beter, mooier, efficiënter, schoner, gezelliger, bewuster, leuker, etc. te maken. LINK notebook gaat daar bij helpen.

kaylee rosalina aan het werk bij lab twaalf

Een sociale onderneming

Maar, een sociale onderneming  ben je pas echt wanneer je de maatschappijbewuste insteek laat doorsijpelen door alle onderdelen van je onderneming. Dat doen we. Daarom is ons product bijvoorbeeld herbruikbaar; daarmee dragen we een steentje bij aan een beter milieu. Hoe meer LINK notebooks wij verkopen, hoe minder papier de ondernemers gebruiken.

De sociale impact die we maken is er één waar we echt heel trots op zijn. Doordat we een samenwerking zijn aangegaan met Correctbook, maken we namelijk een echte impact in de strijd tegen analfabetisme in Zuid-Afrika.

Duurzaam ondernemen

Gevoelsmatig staat voor veel mensen het vooropstellen van een maatschappelijke missie, gelijk aan het doen van vrijwilligerswerk. Er zit een soort morele overtuiging onder, dat je er niets voor terug mag willen krijgen wanneer je iets goeds doet. Hoewel ik me daar in mijn privéleven heel goed in kan vinden, zie ik het op grotere schaal toch anders. Wat (sociale) ondernemers brengen is waarde. Maar het kost ook wat om die waarde te creëren. Denk aan productiekosten, personeelskosten, gas, water en licht, etc. Het is dan ook belangrijk dat ook ondernemers die maatschappelijke waarde creëren, winst maken. Zonder winst is het namelijk onmogelijk om op een duurzame manier maatschappelijke waarde te blijven creëren. Want, zonder voldoende resources zijn je mogelijkheden eindig en dat is niet duurzaam

Meer weten?

Wil je graag meer leren over Social Enterprises? Lees bijvoorbeeld het boek ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf‘. De oprichtster van social enterprise – Willemijn Verloop – legt samen met Mark Hillen aan de hand van voorbeelden (zoals Tony Chocolonely) uit hoe sociale ondernemingen werken en wat toevoegen aan de wereld.