Als een baas

Wat jij in de gaten moet houden: Trends 2019

Als ondernemer is het ontzettend belangrijk om bij te houden wat er allemaal gebeurt in je branche. Want als je dat niet doet kan het zomaar zijn dat jouw business achter gaat lopen op die van anderen. Zo is het in de filmbranche bijvoorbeeld heel belangrijk dat je weet wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van drones, ook al werk je er zelf niet mee. Je klanten hebben er hoogstwaarschijnlijk interesse in, dus jij moet goed kunnen onderbouwen waarom je er niet mee werkt. Daarnaast moet je kunnen beslissen wat voor jou een turning point op dat gebied kan zijn: wanneer zou je er wel mee gaan werken? En wanneer huur je iemand in die er wel mee werkt, of naar wie verwijs je je klanten door die een drone willen gebruiken?

Daarnaast komen er bij ons ook nog allerlei ontwikkeling kijken op het gebied van ondernemerschap. Wat inhoudt dat we ook die trends in de gaten moeten houden! Dubbel werk dus. Vooral voor starters kan dit ontzettend overwhelming zijn. Daarom hebben wij de meest interessante trends op een rijtje gezet.

Wat ons het meeste opvalt? Het belang van duurzaamheid en kwaliteit was al, en blijft in 2019 ook cruciaal.

Trends in 2018

Laten we eerst even terugblikken op 2018. Want ook voor dat jaar werden er ontelbare voorspellingen gedaan. Maar welke zijn nou eigenlijk uitgekomen? We delen 3 highlights.

  • Hoewel we op social media allemaal focussen op interactie, blijkt uit een onderzoek van Buffer dat interactie juist met meer dan 50 procent is teruggelopen! Waar draait het nu wel om op social media? Conversie. Oftewel: je wil je doelgroep naar je site sturen zodat ze er iets op kopen.
  • Live content is king. In de vorm van stories, maar ook webinars vallen onder de populairste ontwikkeling op het gebied van communiceren met je klant.
  • Chatbots zijn nog niet echt van de grond gekomen, want de ontwikkeling ervan bleek lastiger dan verwacht.
  • Groepen op social media zijn terug! Door handige features die Facebook en LinkedIn door aan het voeren zijn, krijgen ze nu hun eigen plek tussen de persoonlijke en zakelijke pagina’s.

Trends in 2019

 

Strategie

Duurzaamheid

Eén van de belangrijkste trends die steeds meer voeten in de aarde krijgt het komend jaar (en hoogstwaarschijnlijk daarna) is duurzaamheid. Sterker nog, we vragen ons zelfs af of we het wel als trend zouden moeten benoemen. Een trend is immers iets wat komt en weer gaat. Maar de nadruk op duurzaamheid, might be here to stay. Er komen steeds meer social enterprises bij, vanwege de maatschappelijke uitdagingen waar we tegenaan lopen.

Consumenten staan steeds vaker stil bij de impact van de producten en diensten die ze komen. Je ziet het al bij grote merken. Onze voetprint op de aarde proberen we te verkleinen, de circulaire economie is in opkomst en we streven naar zero waste.

Werken op afstand

Een steeds groter percentage van mensen is heel bewust bezig met het invullen van hun werk op een manier die bij hen persoonlijk aansluit. Vrijheid en autonomie zijn belangrijke waarden van Millenials en zij (lees: wij) beginnen in groten getale hun intrede te doen op de arbeidsmarkt. In combinatie met de technologische ontwikkelingen die het steeds makkelijker maken om vanaf afstand met elkaar te werken (lees verderop) groeit het aantal digital nomads. Het kan dus zomaar zijn dat jouw doelgroep zich ineens in een andere tijdzone bevindt, of vooral je diensten/producten afneemt als ze ‘weer’ in Nederland zijn.

 

Marketing

Purpose marketing en authenticiteit

Wanneer jouw bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert, en jij en je werknemers trots zijn op je organisatie dan gaat purpose marketing perfect voor je werken. Geen gebakken lucht meer verkopen dus! Je vertelt consequent en gedurende langere tijd de eerlijke verhalen die laten zien hoe je het verschil maakt. Bij voorkeur door middel van voorbeelden van projecten, partners en klanten.

Community bouwen

De community is in opkomst. Bedrijven gaan in 2019 minder focussen op de ideale individuele klant en meer op de community er omheen. We zien dit terugkomen in online leren, live online en offline activiteiten.

Video

Marketing draait dus steeds meer om authenticiteit. Video – en met name live-video – worden daardoor steeds groter. Met behulp van (live)video’s kunnen je klanten de echte, authentieke persoon achter het bedrijf zien. En denk hierbij niet alleen aan YouTube. Om een hogere engagement te krijgen kun je een (live) video posten op Facebook, Instagram en zelfs LinkedIn!

Campagnes

Met alle online ontwikkelingen zou je bijna vergeten dat dit soort campagnes ook bestaan: print publicaties, offline events en crossovers. De goede oude folder is voor consumenten nog steeds de belangrijkste bron van informatie en inspiratie. En veel offline content kun je later ook online inzetten. Denk aan een Masterclass die je opneemt (of door ontwikkelt tot een webinar). Zichtbaarheid op televisie, in een print magazine of op een andere manier waar jouw ideale klant het meeste interesse in heeft wordt weer steeds belangrijker.

Content management en storytelling

De kwaliteit van content is cruciaal. Je wil met jouw content een goed verhaal vertellen waarin je jouw expertise en betrouwbaarheid duidelijk maakt. Zoekmachines worden namelijk steeds slimmer en keywords zijn minder belangrijk. Inhoud en context worden daardoor tegenwoordig ook meegenomen in hoe Google jouw content interpreteert. Maar bedenk hierbij ook dat Google probeert aan te bieden waarnaar degene die de zoekmachine gebruikt echt naar op zoek is. Het is dus niet belangrijk om aan Google te cateren, maar met al je content te denken aan hetzelfde als Google: op welke vraag zoekt jouw bezoeker een antwoord? Daarom is het ook buiten je SEO vindbaarheid belangrijk om de kwaliteit van al je content hoog te houden. Zorg ervoor dat elk beeld en elk woord jouw standpunt communiceert en ondersteunt. Want wanneer jouw content waardevol uniek of verrassend is, neemt jouw doelgroep maar al te graag de tijd om het door te nemen.

Betrouwbaarheid

Daarnaast verhoogt het je betrouwbaarheid. Want wanneer andere sites naar jouw sites linken en bezoekers langer op een pagina verblijven, gaat Google er vanuit dat er op jouw pagina waardevolle informatie te vinden is. Wel belangrijk is dat die andere sites ook betrouwbaar zijn, anders heeft het minder effect.

Curiosity gaps

Om de tijd en aandacht van je lezers, kijkers of luisteraars te winnen, moet je uitzoeken wat hun nieuwsgierig maakt. Met die kennis kun je curiosity gaps creëren: leegtes tussen wat ze weten en wat ze te weten willen komen. Hoe wijder die kloof, hoe groter de kans dat je je volgers tot op het einde boeit.

 

Technologie

Digitale werkplek

Arantja heeft er al eerder wat over uitgeweid, en ook in 2019 komt dit terug: de digitale werkplek. Samenwerkingen verlopen sneller, gemakkelijker en productiever door een gezamenlijk “intranet” (zeg maar gewoon Trello 😉). Ook maakt de integratie van de werkplek met Office 365 een opmars; want we gaan langzaam maar zeker van producten naar diensten en abonnementen. En de optimalisatie van de digitale werkplek voor mobiele apparaten krijgt veel aandacht in het nieuwe jaar.

Ook is het mogelijk om dankzij Artificial Intelligence herhalende taken grotendeels te automatiseren. Zo kunnen tools tegenwoordig zelf de beste hashtags bedenken, ze kunnen je financiën analyseren en voor je klaarzetten én je advertentie alleen laten zien wanneer je doelgroep er het meest vatbaar voor is.

Zoekmachines

Laat hier geen twijfel over mogelijk zijn: Google is en blijft in 2019 dé favoriete zoekmachine van de meeste mensen. Echter zijn er wel een aantal andere platforms in opkomst. De zoekmachines die het meest in opkomst zijn: het duurzame Ecosia en de privacyvriendelijke DuckDuckGo. Beperk je in je vindbaarheid dus zeker niet tot Google, want Ecosia valt precies in de belangrijkste trend van 2019 en kan dus heel snel een grote concurrent worden!

Voice

Je hebt hoogstwaarschijnlijk wel één of meerdere vrienden waarmee je liever voice berichten stuurt dan dat je appjes uittypt. Ook in de trends met betrekking tot het zakelijk gebruik van social media wordt de stem steeds belangrijker. Zo hebben podcasts hun intrede weer gemaakt en kondigde LinkedIn aan dat gebruikers stemfragmenten kunnen gaan toevoegen als comments. Met het populaire Whatsapp for Business kun je voice messages voor je werk inzetten en je contact met je klanten nog persoonlijker maken.

Extra: Data

Content is direct gelinkt aan data. En online is alles in essentie data. Hoeveel er daarvan wordt gepubliceerd? In deze infographic zie je in cijfers hoeveel data er verstuurd werd per seconde in de zomer van 2018.

Se delen, liken, pinnen en streamen wat af met elkaar. Hoe belangrijk het online web precies is, toont deze infographic van DOMO.

 

Deze blog hebben we kunnen schrijven dankzij Frankwatching, de plek waar wij trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en social media in de gaten houden. Wil je meer weten over deze trends? Ga dan naar https://www.frankwatching.com/tag/trends/
Dit is géén branded content!