Als een baas

Welk type ondernemer ben jij?

Toen ik op de Universiteit Utrecht een vak ‘Ondernemerschap’ volgde, had ik een docent met hele specifieke ideeën over succesvol ondernemerschap. Volgens hem was je pas écht een succesvolle ondernemer als je een miljoentje aan omzet kon draaien. Oké, er zijn ook wel social ventures, daar was hij zich bewust van. Maar hij gaf eerlijk toe dat hij dat toch meer een beetje hobby’en vond. Hobby’en. Aldus, mijn eerste ontmoeting met ondernemerschap. En jeetje, wat ben ik daar anders tegen aan gaan kijken in de tussentijd.

Succes is subjectief

Zijn idee over succesvol ondernemerschap is wat mij betreft behoorlijk gedateerd. Niet omdat ik een focus op veel geld verdienen ouderwets vind, maar omdat hij er aan voorbij gaat dat elke ondernemer anders is. Zoals eigenlijk bij alles het geval is. Succes is een enorm subjectief woord, wat betekent dat je er zelf waarde aan mag en kan geven.

Dat betekent dat ondernemers verschillende type bedrijven starten, verschillende marketing technieken (moeten) kunnen gebruiken en andere doelen nastreven. Joe Abraham zegt over de huidige ideeën over ondernemerschap (met name in het onderwijs):

“It’s a one size fits all approach to enterpreneurship. And my friends, that is the root cause of the suppression of true entrepreneurial capacity.”

Hij onderscheidt vier verschillende typen ondernemers. Allemaal met hun eigen krachten en uitdagingen.

test: wat is jouw ondernemers dna

de Bouwer

De Bouwer bouwt schaalbare en duurzame bedrijven. Deze ondernemer haalt energie uit het starten van nieuwe bedrijven en meet succes vooral in grootte. Bijvoorbeeld in welk deel van de markt het bedrijf heeft. De Bouwer is erg goed in het verzamelen van kapitaal en start snel nieuwe bedrijven in verschillende sectoren. De Bouwer is enorm energiek en gedreven. De uitdaging van deze ondernemer zit vooral in het onderhouden van relaties. Op dat gebied is de Bouwer minder duurzaam.

de Opportunist

De Opportunist springt – zoals de naam al doet vermoeden – graag in op nieuwe kansen. Zo snel mogelijk, zoveel mogelijk geld verdienen is het doel. Dát is voor de Opportunist succesvol ondernemen. Zo springt deze ondernemer van deal naar deal. Dat kan er toe leiden dat de Opportunist een hoop verschillende bronnen van inkomen heeft vanuit verschillende sectoren. Wel heeft de Opportunist moeite met het behouden van focus, waardoor niet al deze bedrijven even succesvol zijn. Maar dat maakt niet zoveel uit, er doet zich zo weer een nieuwe kans voor als het even minder gaat.

de Specialist

De Specialist is echt een expert in een bepaald onderwerp of vakgebied. Deze ondernemer is vaak erg analytisch en methodisch. De Specialist beperkt zich tot één sector. Over het algemeen krijgt de Specialist werk uit doorverwijzingen via het eigen netwerk. Deze ondernemer is namelijk niet zo’n ster in verkopen en marketing. Succes meet de Specialist op basis van het persoonlijk inkomen.

de Innovator

De Innovater is bijna toevallig een bedrijf gestart. Hij of zij had gewoon een goed idee. Daarom legt de Innovator een sterke nadruk op de missie en de integriteit van het bedrijf. Deze ondernemer heeft vaak creatieve ideeën en is een voorloper op zijn of haar vakgenoten. De Innovator vind het runnen van een bedrijf echter best lastig. De Innovator houdt zich liever bezig met goede ideeën en productontwikkelingen.

ondernemers dna van kaylee, specialist, innovator, bouwer, opportunist
Kaylee’s ondernemers DNA

Test welk type ondernemer jij bent

We ontwikkelden een test waarmee jij kunt achterhalen welk type ondernemer je bent. Voor mij geldt dat ik vooral een Specialist ben, maar dat ik ook veel trekjes heb van de Innovator. Een mooie combinatie vind ik zelf. Maar, ook een duidelijke bevestiging van mijn grootste uitdaging: marketing en sales. Daar zijn zowel de Specialist als de Innovator geen ster in.

Met behulp van de test ‘Wat is jouw ondernemers DNA?‘ ontdek je jouw sterke kanten en jouw uitdaging. Ook leer je welk type business budy goed bij jou aan zou sluiten om je bedrijf sterker te maken.

Bekijk ook Joe Abraham’s uitleg over Entrepreneurial DNA bij TEDxBEND of bekijk hier zijn boek ‘Entrepreneurial DNA: Tap into your unique strengths to build a succesful business‘. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang meer handige tips, freebies en andere tools zoals deze direct in je inbox.